Afronding MIRT-Verkenning en vervolgproces
Het Voorkeursalternatief zoals door de minister is gepresenteerd, is uitgewerkt in een Ontwerp-Structuurvisie. Deze is in februari 2019 gepubliceerd samen met de planMER. Gedurende zes weken, van 22 februari tot en met 4 april, is eenieder in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen op de Ontwerp-Structuurvisie. In de Nota van Antwoord worden de ingediende zienswijzen van een reactie voorzien. Waar nodig wordt de Ontwerp-Structuurvisie naar aanleiding van de zienswijzen aangepast. De volgende stap is dat de minister de definitieve Structuurvisie vaststelt. Daarmee is de MIRT-verkenning formeel afgerond.
Dit betekent dat daarna de volgende fase van start gaat: de planuitwerkingsfase. Officieel wordt de opdracht vanuit het ministerie overgedragen aan zijn uitvoerende organisatie Rijkswaterstaat. Het nieuw te vormen team bij Rijkswaterstaat neemt dan het stokje over en gaat aan de slag met de uitwerking van het voorkeursalternatief voor de A67 tussen Leenderheide en Geldrop. Daarnaast worden de maatregelen voor de korte termijn verder uitgewerkt en getroffen, zodat ook op de korte termijn verbeteringen worden doorgevoerd.
Eind juni heeft de Raad van State echter een uitspraak gedaan over de regeling ‘Programma Aanpak Stikstof’ (PAS). Door deze uitspraak is de regeling in Nederland over de stikstofuitstoot in de nabijheid van natuurgebieden niet langer houdbaar.
Gelet op het feit dat de A67 gelegen is in de nabijheid van Natura 2000 gebieden heeft deze uitspraak van de Raad van State ook consequenties voor de vaststelling van de Structuurvisie door de minister. Op dit moment inventariseren we wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Raad van State voor de onderbouwing van de definitieve Structuurvisie voor de A67.
Dit betekent dat de besluitvorming waarmee de Verkenningsfase wordt afgerond langer op zich laat wachten dan gepland. Zodra er meer duidelijkheid is over de besluitvorming, zullen wij u daarover berichten via deze website.

Ontwerpen MIRT-Verkenning A67 online te bekijken
In november 2018 is de bestuurlijke voorkeur uitgesproken voor het voorkeursalternatief om de problemen op de A67 aan te pakken. Inmiddels kunt u het ontwerp van het voorkeursalternatief online bekijken, evenals de meekoppelkansenkaart en de drie alternatieven die zijn opgesteld in de eerste fase van de Verkenning. Op basis van de onderzoeken naar deze drie alternatieven is een keuze gemaakt voor het uiteindelijke voorkeursalternatief.
Het ontwerp van het voorkeursalternatief kunt u ook bekijken tijdens de inspraakavonden die in maart worden georganiseerd. Binnenkort vindt u meer informatie over deze inspraakavonden op deze website. De online viewer met het voorkeursalternatief en de andere stukken kunt u hier vinden.
De getoonde ontwerpen worden tijdens de volgende fase van het project (de planuitwerkingsfase) nog nader uitgewerkt en gedetailleerd. Dit betekent dat het ontwerp een mogelijke ligging van de weg weergeeft, maar dat deze nog kan wijzigen. Dit geldt in het bijzonder voor de aansluiting Geldrop. Er is nog geen keuze gemaakt voor de vormgeving van deze aansluiting. Het getoonde ontwerp kan dus nog in grote mate wijzigen voor de op- en afrit bij Geldrop.
Verbreding A67 weer een stap dichterbij
Minister Van Nieuwenhuizen en de provincies Noord-Brabant en Limburg hebben deze week afspraken gemaakt over de aanpak van de A67. De A67 tussen Eindhoven en Geldrop wordt gedeeltelijk verbreed van 2 naar 3 rijstroken.
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport Zuid (BO-MIRT) tussen de provincies Noord-Brabant en Limburg en de minister van Infrastructuur en Waterstaat is een voorkeur vastgesteld voor te nemen maatregelen voor de A67 tussen Leenderheide en Zaarderheiken. Dit besluit is een belangrijke stap om de problemen op de A67 aan te pakken.
Capaciteitsvergroting en aanvullende korte termijn maatregelen
De A67 wordt verbreed op het gedeelte tussen knooppunt Leenderheide en Geldrop. In de richting van Geldrop vanuit Eindhoven wordt een derde rijstrook toegevoegd. In de richting van Eindhoven wordt de capaciteit uitgebreid door middel van een weefvak. Het weefvak zorgt ervoor dat verkeer vanaf de oprit Geldrop dat bij Leenderheide de A67 weer verlaat, niet hoeft in te voegen tussen het overige verkeer.
Op korte termijn wordt er geïnvesteerd in een pakket aan Smart Mobility-maatregelen en kleine aanpassingen van de infrastructuur. Smart Mobility-maatregelen zijn slimme maatregelen die erop gericht zijn om de hoeveelheid verkeer te verminderen, de doorstroming te verbeteren en het aantal incidenten te verminderen. Besloten is dat er wordt ingezet op het verminderen van de hoeveelheid personenverkeer tussen Geldrop en Leenderheide in de spits, bijvoorbeeld door het fietsgebruik te stimuleren en door met werkgevers afspraken te maken. Verder zal het meten van de bandenspanning van vrachtwagens worden gerealiseerd, om het aantal pechgevallen door lekke banden te verminderen. Ook is gekozen voor een slim systeem om het verkeer makkelijker en veiliger in te laten voegen.
De minister heeft ook besloten om kleine infrastructurele maatregelen te nemen, hierbij gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van pechhavens en het aanpassen van de bebording zodat deze beter zichtbaar is nabij afritten. Verschillende aansluitingen moeten daarnaast ook nog aangepast ten oosten van Geldrop. Het effect van deze aanpak zal gemonitord worden zodat op termijn bekeken kan worden of en wanneer aanvullende maatregelen nodig zijn.
Inspraakavonden
De volgende stap in de Verkenning is dat het Voorkeursalternatief zoals door de minister is gepresenteerd, wordt uitgewerkt in een Ontwerp-Structuurvisie. Deze wordt volgens planning begin 2019 gepubliceerd samen met de planMER. Gedurende zes weken wordt eenieder in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen op de Ontwerp-Structuurvisie. Tijdens de periode van terinzagelegging worden twee inspraakavonden georganiseerd in maart 2019. Er kan ter plekke mondeling een zienswijze ingediend worden op de Ontwerp-Structuurvisie.
De MIRT-Verkenning
Op 12 oktober 2016 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Schultz-Van Haegen de Startbeslissing genomen voor de MIRT-Verkenning “A67 Leenderheide – Zaarderheiken”. Met dit besluit heeft de minister het startsein gegeven voor een onderzoek naar oplossingen voor de doorstromingsproblemen op deze snelweg. Deze verkenningsfase moet de beslisinformatie opleveren die nodig is om een definitieve voorkeursbeslissing te nemen en te besluiten over de vervolgfase.
Doelstelling van deze Verkenning is breed te onderzoeken welke knelpunten worden ervaren op de A67, welke mogelijke oplossingen er zijn en welk maatregelenpakket het meest effectief is om de problemen aan te pakken. Vanaf maart 2017 zijn samen met weggebruikers, omwonenden en andere betrokkenen knelpunten en oplossingen voor de A67 opgehaald via de participatiewebsite, tijdens werksessies en inloopbijeenkomsten in Asten en Geldrop.
Onderstaande afbeelding geeft inzicht in de plek van de MIRT-Verkenning A67 in het MIRT-proces. Meer informatie over het MIRT-proces kunt u vinden onder ‘Over de MIRT-Verkenning’, meer informatie over de planning van de MIRT-Verkenning kunt u vinden onder ‘Planning & Aanpak’.

Partners
Een groot aantal (regionale) partijen denkt en werkt actief mee aan de verkenning, wat het belang onderstreept dat partijen hechten aan het vinden van passende oplossingen om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Hieronder vindt u de lijst van de partners die meewerken aan de MIRT-Verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken.